Burgos-Fromista 24 juli - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Ernst en Wilma Bijl - WaarBenJij.nu Burgos-Fromista 24 juli - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Ernst en Wilma Bijl - WaarBenJij.nu

Burgos-Fromista 24 juli

Blijf op de hoogte en volg Ernst en Wilma

24 Juli 2016 | Spanje, Frómista

Eerst, nu het heel rustig is, bij de Kathedraal foto's gemaakt. Vanwege de zondag is er nauwelijks vrachtverkeer. Dat is prettig. Via de promenade naast de Arlanzonrivier verlaten we Burgos richting Cavia. Daar volgen we het oude steenslagpad van 4 km. richting Estepar. Het landschap verandert snel. Tussen lage heuvels veel agrarische gebieden. De zon schijnt, de lucht is strak blauw, we horen veel vogels zoals het klepperen van ooievaars, langs de kant veel veldbloemen en de kleuren zijn prachtig. In Estepar koffie gedronken. Bij het dorpje Vilviestre klimmen we omhoog totdat we op de Tierra de Campos zijn. Wat een fantastisch gezicht. Weidser kan niet, kijken tot aan de horizon. Heel veel graanvelden en dorre vlakten. Wij staan stil en horen echt helemaal niets. Om in Bijbelse termen te spreken zou je hier je tenten moeten opslaan. We worden in feite opgenomen en veroverd door de omgeving.
We fietsen door en komen op een kruispunt bij een stenen kruis midden op de uitgestrekte hoogvlakte. We gaan richting Hontanas. We worden weer gefotografeerd, twee fietsers die op Camino zijn. Nu voert de weg door een smal groen en schaduwrijk dal. Langs de weg staan veel bomen. Voorbij het dorpje komen we bij de ruine van San Anton. Dit is een vroegere abdij van een Franse orde. In de twee nissen stond vroeger wijn en brood voor de verlate pelgrims. Nu is er een albergue. We hebben er ons brood gegeten. De wijn komt later wel. Ook weer mensen ontmoet. Ben je zomaar in gesprek met een jonge vrouw uit Argentinie en een Amerikaan. De Argentijnse loopt de route nu, de Amerikaan is vrijwilliger in de albergue. Nu door naar Castrojerez, met op een heuvel de ruine van een tempeliersburcht. We vervolgen de route, nu weer in een vrijwel leeg landschap. Wij voelen ons hier wonderwel in thuis. Na de brug over de Rio Pisuerga passeren we de Canal de Castillo met zijn sluizen. In Fromista aangekomen vinden we vlot ons pelgrimshotel waar we gastvrij worden ontvangen.

• 24 Juli 2016 - 20:31

Wil Stuivenberg:

Hoi Ernst en Wilma Ik wilde even zeggen dat jullie alles zo mooi vertellen dat het net is of ik achterop de fiets bij jullie meerijd .Geweldig hoorLiefs Wil

• 24 Juli 2016 - 23:28

Jet.:

Ha Ernst en Wilma.

Vanavond weer een paar verslagen gelezen. Het gaat top! Wat een genot, die prachtige natuur. En wat fijn al die mooie ontmoetingen. Hou vol en geniet!!
    Jet.