Belorado-Burgos 23 juli - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Ernst en Wilma Bijl - WaarBenJij.nu Belorado-Burgos 23 juli - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Ernst en Wilma Bijl - WaarBenJij.nu

Belorado-Burgos 23 juli

Blijf op de hoogte en volg Ernst en Wilma

23 Juli 2016 | Spanje, Burgos

's Nachts heeft het geregend en het is behoorlijk afgekoeld. 14 graden is het nu. Maar het ruikt heerlijk buiten. Na het ontbijt vlot op weg naar Burgos. Ook vandaag kiezen wij niet de snelste route, maar de rustige, langere route volgens Sweerman. We fietsen over een rustige N120. Na 5 km. zien wij in Tosantos een kerk, uitgehouwen in de rotswand. Mooi gezicht en maakt toch weer indruk. Daarna fietsen we met een matige klim de heuvels in. We genieten weer van de mooie luchten en het weidse uitzicht. Op een gegeven moment zitten we 990 m. hoog. Bijna net zo hoog als de Ibanetapas en het is behoorlijk koud. Langzamerhand komt de zon door en wordt het wat warmer. Het lijkt wel of de luchten een bepaald soort blauwe kleur hebben. Via kleine dorpjes bereiken we San Juan de Ortega. Als we afstappen worden we door een stel nonnen vrolijk toegezwaaid. We bezoeken hier het oude klooster en de Romaanse Kerk. Daar nemen we ook de gelegenheid om een kaarsje te branden. Hier komen de fiets- en wandelroute van de pelgrims samen en nemen veel mensen de gelegenheid om hier uit te rusten. Bij de pelgrimsherberg kun je eten en drinken. De sfeer is goed. Hier raken we in gesprek met twee lopers, waarvan een mevrouw loopt voor een goed doel. Zijzelf is R.K., haar schoondochters PKN, Evangelisch Luthers en agnost. Altijd stof tot plezierig gesprek dus. Na wat gegeten te hebben gaan we verder. Intussen is het heel lekker weer geworden. Via Arlanzon en een korte klim van 14% (Jaaa Ernst heeft het fietsend gehaald) fietsen we door naar Burgos. Nadat we de bagage hebben neergezet en na een verfrissende douche, bezoeken we de Kathedraal, die we bereiken via de rijk versierde Puerta de Santa Mariapoort. Het was er erg druk en erg commercieel. Dat viel wat tegen. De Kathedraal is de begraafplaats van veldheer El Cid. Intussen heeft Ernst erg veel zin in stamppot rauwe andijvie. Nergens te krijgen.

Joan Goselink:

Beste Buren, leuk te lezen dat het jullie nog steeds goed gaat. Wel raar waarschijnlijk om ineens meer in de kou te zitten. Het zal ook met de hoogte te maken hebben!? Jullie zullen erg veel indrukken opdoen. Bijzonder. Wij zijn nu een paar dagen met ons Campertje in het platte Friesland, alhoewel Gaasterland "ietwat heuvelig is", en met goed weer gelukkig. We wensen jullie de komende dagen weer bijzondere fietskilometers c.a. Groetjes van Joyce en mij. Joan

• 23 Juli 2016 - 21:01

Marjo Akerboom:

Hoi Ernst en Wilma,

Fijn, dat jullie zo genieten van de vergezichten en afwisselende landschappen. Dat herken ik bij mezelf ook tijdens het fietsen in een mooie omgeving. Maar ja, het fietsen wat ik doe valt vergeleken bij jullie niet veel voor. Wat is de natuur toch mooi hè. Misschien is dat genieten dan ook een afleiding voor de zware klimmetjes die jullie weer voor je kiezen krijgen. Leuk dat jullie regelmatig onderweg toch ook wel "fans" hebben, die jullie aanmoedigen en toezwaaien. De temperatuurverschillen zijn wel groot hoor. Vandaar waarschijnlijk de trek in een winterse stamppot. Moet je nog even geduld hebben Ernst.

Veel succes

Groetjes van Marjo

• 24 Juli 2016 - 12:25

Mieke En Herman:

Beste Wilma en Ernst,
    wat zijn jullie al ver.
    Let je even niet op en jullie zijn
    al weer een stuk verder.
    Leuk dat jullie onderweg zoveel verschillende
    mensen ontmoeten. En met zwaaiende nonnen
    hebben wij als Romegangers ook veel ervaring.
    Niet teveel terugzwaaien, voor je het weet zit je
    in een klooster.
    Daar hebben ze wel andijvie stampot.
    Zonder gekkigheid, weer een goede reis verder.
    Jullie komen steeds dichter bij je doel.
    Groetjes van Mieke en Herman.

• 24 Juli 2016 - 13:49

Gwenn Prang:

Ha Wilma en Ernst, ik was een paar dagen achter met het lezen van jullie verslagjes en de leuke reacties van jullie fans. Inmiddels ben ik weer bij. Ook de route blijf ik op de kaart volgen. Ik blijf me verbazen hoe ver jullie al zijn in zo'n korte tijd. Inderdaad: gewoon rustig doorgaan, dan kom je waar je wezen wil ........... een wijze les.

Ik las dat jullie woensdag 20 juli een stempel kregen van een oudere mevrouw die aan een tafeltje zat. Vlak voor Logrono. Deze mevrouw heb ik een paar jaar geleden gezien op tv. Volgens mij was het bij De Wandeling met Hella v.d. Weijst. Zij vertelde toen ook dat ze dit van haar moeder had overgenomen. Wat leuk dat jullie haar ook ontmoet hebben op je route.

Vandaag is het zondag. Jullie rustdag. Een fijne dag en weer een fijne fietsweek toegewenst!

Groetjes, Gwenn