St. Palais-St.Jean Pied de Port - Reisverslag uit Moustey, Frankrijk van Ernst en Wilma Bijl - WaarBenJij.nu St. Palais-St.Jean Pied de Port - Reisverslag uit Moustey, Frankrijk van Ernst en Wilma Bijl - WaarBenJij.nu

St. Palais-St.Jean Pied de Port

Blijf op de hoogte en volg Ernst en Wilma

16 Juli 2016 | Frankrijk, Moustey

Eerst weer de dagelijkse boodschappen gedaan en toen op weg naar onze laatste plaats, voordat we Spanje ingaan.
Al naar 4 km. waren we bij de Stele Gibraltar. De plek waar drie grote pelgrimsroutes samenkwamen. Dit punt wordt al in de 12e eeuw vermeld. De routes uit Tours, Vezelay en le Puy. Via deze plek trokken sinds de middeleeuwen duizenden pelgrims naar Jean Pied de Port. We stappen in de voetsporen van al die mensen uit het verleden. De omgeving en vergezichten zijn weer prachtig. Het is ook erg warm. Boven de 30 graden. Maar vandaag een korte rit met veel klimmen en dalen. Om 14.oo uur fietsen we dan St.Jean Pied de Port binnen. Eerst maar ergens wat drinken. Op het terras zat ook een groep Zwitsers, fietsers naar Compostela. Zij wilden weten waar Ernst zijn Camino shirt vandaan had. Gekregen van de kinderen voor zijn verjaardag, dus hier niet te koop. We bleken vlak bij ons hotel te zitten. Toen we naar het hotel liepen, hoorden we roepen: "He, daar zijn ze". Dat is echt heel leuk, het waren de mensen uit Limburg. Natuurlijk weer een leuk gesprek. Zij zijn jaloers op ons. Zij gaan vanavond met de fietsbus terug naar huis.
Nadat we ons geinstalleerd hebben gaan we naar het Franse steunpunt van Les Amis de St. Jacques. Daar kregen we het stempel en kochten we ook een nieuwe stempelkaart. Herman (niet De Geus) is daar een van de vrijwilligers. Makkelijk converseren in het Nederlands. Het was daar druk met pelgrims. Sowieso was het druk in de stad, o.a. met pelgrims. Terug in het hotel de was doen met weer babyshampoo. Morgen een rustdag voordat we de Pyreneeen ingaan.

• 16 Juli 2016 - 18:52

Erna:

Ha lieve mensen
    Een mijlpaal: einde Franlrijk. Ik ben onder de indruk van jullie belevenissen. Pffft wat is het warm bij jullie. Straalt helemaal naar hier. Wat heerlijk lijkt het me om weer even in je moedertaal te kunnen spreken.
    In Roemenie noemde iemand van de jongerenreis de Karpaten karpaatjes. Misschien een idee: de pyreneetjes. Dan is de klim misschien niet zo zwaar:) Geniet verder en goede reis verder.
    Liefs Wim en Erna

• 16 Juli 2016 - 19:36

Herman (wel De Geus) En Mieke:

Ha Wilma en Ernst,
    op naar Spanje, maar eerst lekker
    uitrusten morgen op de rustdag.
    Groetjes van Mieke en Herman.

• 16 Juli 2016 - 19:41

Marieke En Ruud:

Heel apart om dit te lezen. Het ontroert ons. Geniet van jullie rustdag en ga welgemoed maandag

• 16 Juli 2016 - 19:44

Annemiek:

Wat zijn jullie al ver. En klinken nog net zo enthousiast als aan het begin. Of mischien nog wel enthousiaster!
    Heel veel plezier met de klim in de pyreneeën. Je tshirt Ernst is echt geniaal!

• 16 Juli 2016 - 19:45

Marieke En Ruud:

Nog een keer! Ga maandag welgemoed de Pyreneeën in.
    Onze geografische kennis wordt behoorlijk opgevijzeld door jullie reis. Leuk!

• 16 Juli 2016 - 21:59

Flip Van Hoven:

Hallo Wilma en Ernst,

Wat geweldig, dat jullie in st Jean Pied de Port zijn aangekomen, alleen de naam al van deze plek, fantastisch toch. Een jaar of 2 geleden heb ik hier samen met mijn vrouw Sylvia, onze zwager afgezet. Hij starte hier zijn Camino. Wij hebben er in deze streek toen maar een korte vakantie aan vasrgeknoopt, was zeker geen straf. Voor jullie gevoel zullen jullie op een soort splitsing staan en ik denk dat dit klopt, de sfeer in Spanje en Frankrijk zal gaan verschillen, maar het wordt niet minder mooi.
    Geniet nog even jullie "vrije" dag, wat raar eigenlijk dat je dit zo noemt midden in jullie vakantie, maar toch!
    Veel succes en hopelijk mooie ervaring n gewenst in het vervolg van jullie avontuur.

Groet,

Flip