Arzua-Santiago de Compostela 2 augustus - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ernst en Wilma Bijl - WaarBenJij.nu Arzua-Santiago de Compostela 2 augustus - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ernst en Wilma Bijl - WaarBenJij.nu

Arzua-Santiago de Compostela 2 augustus

Blijf op de hoogte en volg Ernst en Wilma

02 Augustus 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

Na vertrek uit het leuke en gastvrije hotel terug naar de hoofdroute. Bij het ontbijt heel veel Santiagogangers, voornamelijk Spaanse wandelaars. Vandaag gaat het dan echt gebeuren. We zijn wel een beetje gespannen. Het komt zo dichtbij. We volgen eerst nog een paar km. een drukke verkeersweg. Daarna volgt komt (natuurlijk) een heuvelachtige route door een mooi, groen landschap. We moeten vandaag nog een paar stempels halen, maar de mogelijkheden zijn beperkt. Pas in Touro lukt het. De route zelf vertoont weinig bezienswaardigheden. Er zijn ook vandaag weer doorlopend klimmetjes van diverse zwaarte. Bij Corneda, een dorpje in the middle of nowhere, dreigen we verkeerd te fietsen. Een mevrouw klapt hard in haar handen en maakte duidelijk dat we de andere kant op moeten. Toeval? Dit soort dingen is ons wel vaker overkomen deze camino. We fietsen door naar Arins. Als we op de top van de heuvel zijn zien we de torens van de Kathedraal verschijnen. Dat was voor ons een heel mooi moment. Uiteindelijk komen we Santiago binnen via de brug over de Rio Sar. Wow, we zijn er echt bijna. Kriebels. Dan moeten we de stad nog in. Om het af te leren een enorme steile klim. Je wilt naar het plein of niet. Nog het laatste straatje fietsen en dan draaien wij het plein op. Dat was een mooi, emotioneel moment. Het deed echt wat met ons. Dat we deze camino hebben mogen fietsen. Bijzonder is zonder kleerscheuren en gezond aankomen en ook nog eens geen fietspech. Het gevoel is niet te omschrijven. We staan het te verwerken en Ernst zegt: " Ik heb een verrassing, draai je eens om." Niet te geloven, daar stond op het plein onze dochter Sara ons op te wachten. Wat een ontmoeting. Geweldig. Langzaam komen we bij van de emoties. Sara wil wel even op onze fietsen passen en samen lopen we de Kathedraal in voor een eerste indruk. Het alziend oog heeft Ernst alvast gefotografeerd. Daarna eerst maar eens wat drinken. En bekijken hoe we de komende twee dagen in gaan vullen. Het was een bijzondere dag.

• 02 Augustus 2016 - 19:28

Ans Van Der Geest:

Wat een enorm leuke verrassing dat Sara naar jullie toe is gekomen. Geniet van deze bijzondere dagen..
    Groetjes

Ans vd Geest

• 02 Augustus 2016 - 19:29

Flip:

Hoi Wilma en Ernst,

Bedankt voor jullie mooie reisverslagen, heel beeldend geschreven!
    Wat leuk dat jullie dochter bij de finish stond, by the way ik heb ook een dochter Sara(h)!
    Geniet nog lekker na en hou het gevoel van de Camino zo lang mogelijk vast.

Groet,

Flip

• 02 Augustus 2016 - 19:42

Joke Jansen:

Geweldig het is jullie gelukt. Wat indrukwekkend. En wat een verrassing dat Sara er was.
    Heb genoten van jullie reisverslagen.
    Geniet er nog maar van.
    Groeten Joke Jansen.

• 02 Augustus 2016 - 19:44

Marjo Akerboom:

Hoi Ernst en Wilma,

GEWELDIG, jullie zijn er. Een leuke verrassing dat jullie dochter er is om jullie te verwelkomen. Bedankt voor de leuke verslagen die jullie hebben gemaakt. Ik zal ze gaan missen. De volgende woorden zullen vast nog wel door jullie hoofd schieten:

Voorbereiding; Routeboekje; Stempels; Zegen; Fietsen; Jacobskapel; Thermoskan; Lunchpakket; Fietshotel; Caminogangers; Reisverslag; Regen; Koud; Tropisch warm; Pelgrims; Kathedraal; Rustdag; Jacobsschelp; Pittige klimmetjes; Pyreneeën; Zwaaaaar; Mooi; Genieten; Buen Camino; Emotioneel.

GEFELICITEERD met deze bijzondere fietstocht.

Goede terugreis en groetjes,
    Jan en Marjo

• 02 Augustus 2016 - 20:05

Marieke En Ruud:

Wat een dag, emotie op emotie, maar jullie hebben het gered. En dan als klap op de vuurpijl is Sara daar.
    In een boek kun je het niet bedenken. Geweldig wat een prestatie. Geniet en kom lekker bij de komende dagen.

• 02 Augustus 2016 - 20:06

Jan En Anneke:

Gefeliciteerd! Wat een verrassing dat Sara er was! Geniet nog van de komende dagen!

• 02 Augustus 2016 - 20:13

Tineke:

Wat fijn dat jullie er zijn ik vind het zo ontzettend knap, ik heb iedere keer zitten kijken op de computer of er al een verslag van jullie was zodat ik zeker wist of jullie er waren. Geweldig dat Sara er de laatste dagen bij is. We praten nog wel bij.
    Nogmaals petje af voor jullie, en geniet nog van deze dagen.

groeten tineke

• 02 Augustus 2016 - 20:18

Marianne Koot:

Hoi Ernst en Wilma,
    Wat geweldig, jullie zijn er! Wat een tocht. ...en dat zonder pech.
    En wat een super verassing dat Sara in Santiago op jullie wachtte!
    Nog hele mooie dagen met elkaar, en dan een goeie terugreis.
    Liefs van Leo en Marianne

• 02 Augustus 2016 - 20:22

Jet:

Wat mooi en indrukwekkend....

• 02 Augustus 2016 - 20:30

Annemiek:

Van harte gefeliciteerd Ernst en Wilma! Wat fantastisch dat jullie het zo zonder kleerscheuren hebben gehaald. En wat een verrassing dat Sara jullie in de armen kon sluiten .

• 02 Augustus 2016 - 20:34

Erna Van Hove:

Jaaaa jullie zijn er! Geen womder dat er emoties loskomen. En dan die verrassing! Geweldig mooi!
    Liefs van Wim en Erna

• 02 Augustus 2016 - 20:36

Joan:

Lieve mensen, wat een prestatie. Petjes af. En wat een belevenis voor jullie. Geniet nog een paar dagen daar. Joan en joyce

• 02 Augustus 2016 - 21:07

Joop En Thea :

Van harte gefeliciteerd. Wat een prestatie. Bedankt voor de mooie en interessante verslagen. Geniet nog van de laatste dagen. Groetjes

• 02 Augustus 2016 - 21:08

Piet&Meta:

Lieve Ernst en Wilma,
    Heel bijzonder, kreeg kippenvel alleen al van het lezen, laat staan als je het echt meemaakt.
    Geniet van jullie dagen in Santiago en van het gezelschap van Sara. Daarna kunnen jullie terugkijken op een prachtige reis.
    Goede terugreis en tot gauw, liefs Piet&Meta

• 02 Augustus 2016 - 21:14

Sytske Visscher:

Lieve mensen,

Van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Ook ongelooflijk leuk, dat Sara jullie stond op te wachten om dit met jullie te vieren. Dat maakt alles nog extra bijzonderderder.
    Heel verstandig om nog een paar dagen na te genieten van Santiago en alle indrukken van de afgelopen weken. Dubbel verstandig om nog niet naar Nederland te komen, want het is hier inmiddels voor een korte tijd herfst geworden. Zo rond het weekend keert - samen met jullie - de zomer terug.
    Goede reis terug en tot gauw ziens,

Hartelijke groet,
    Syts en Gerard

• 02 Augustus 2016 - 21:24

Lynn:

Hiep hiep hoera opa en oma hebben het gehaald!!!
    Ik ben heel trots op jullie lieve opa en oma!

Dikke knuffel en kus van lynn

• 02 Augustus 2016 - 21:46

Leonie Van Der Geest :

Hoi Ernst en Wilma,

Gefeliciteerd, jullie zijn er!!! En wat een mooie verrassing dat Sara daar was! :) wat een memorabele reis is dit geworden, heel bijzonder. Ik vind jullie ontzettend stoer!

Ik heb genoten van de leuke dagelijkse verhaaltjes en het was ontzettend leuk jullie tocht zo te kunnen volgen.

Groetjes, Leonie

• 02 Augustus 2016 - 22:51

Jan Akerboom:

Beste Ernst en Wilma,
    Van Harte gefeliciteerd met het volbrengen van deze pelgrimstocht.
    Dat het een heel bijzondere ervaring was, blijkt overduidelijk uit alle mooie verslagen. Een ervaring waar je lang op zult kunnen teren. Ben benieuwd wat het nu echt met jullie gedaan heeft: heeft het jullie veranderd, rijker gemaakt,…. We horen het wel als jullie terug zijn. Geniet nog een paar dagen in Santiago en voor straks een goede en veilige terugreis.
    Tot ziens in Leiden

• 02 Augustus 2016 - 22:54

Els En Hans:

Lieve Ernst en Wilm!
    Dit laatste reisverslag heb ik aan Hans voorgelezen, maar aan het eind liepen de tranen over mijn wangen. We hebben zo met jullie meegeleefd! Wij wisten van Sara dat zij daar zou staan en nu lazen we dat de verrassing erg geslaagd is. Fijne dagen nog gewenst en een goede terugreisl. Hartelijke groet van Els en Hans

• 03 Augustus 2016 - 09:57

Ellis Ezinga:

Beste Wilma en Ernst,

Gefeliciteerd met jullie aankomst! Knap dat het allemaal gelukt is binnen de gestelde tijd! Wat een emotie zal het gegeven hebben, om voor die kathedraal te staan! Het doet ook bij mij zoveel herinneringen boven komen.... Opluchting, ontroering, vermoeidheid ook...

Ik zie (met velen) uit naar jullie prachtige verhalen (deels al via de mail gehoord), na mijn vakantie/verhuizing! Tot ziens!

Ellis Ezinga

• 03 Augustus 2016 - 10:15

Jantine:

Hoi Wilma en Ernst,

Gefeliciteerd met de mooie, imposante prestatie en de veilige aankomst. Wat fijn dat het Sara gelukt is in Santiago de Compostela te zijn. Wij wisten dat ze dit van plan was en het moet voor jullie een heel bijzonder moment geweest zijn om haar daar te zien. Geniet van de dagen die jullie deze onderneming nog resten en kom weer veilig terug in Leiden.

Tot ziens,
    Bas en Jantine

• 03 Augustus 2016 - 10:16

Dick Van Der Keijl:

Wilma en Ernst gefeliciteerd!!!

De beschrijving van deze laatste dag met "vanaf de top van een heuvel zien we de torens van de kathedraal" en "nog het laatste straatje en dan draaien we het plein op" bezorgde mij kippenvel! Na jullie fietstocht van zes weken en al die jaren voorbereiding zijn jullie "gewoon" echt in Santiago aangekomen!

Topprestatie! Ik maak een heel diepe buiging voor jullie!

Dank voor al jullie reisverslagen! Ik weet dat ook vele collega's van Ernst deze met veel plezier hebben gelezen! Dank ook voor de prachtige foto's die ik elke dag van Ernst via de Whatsapp heb mogen ontvangen! Ik heb het gevoel dat ik zo toch een beetje met jullie mee heb kunnen fietsen!

Nog even genieten daar in Santiago! En laten neerdalen dat jullie er echt zijn!

Hartelijke groet, Dick

• 03 Augustus 2016 - 10:55

Gwenn Prang:

Lieve Wilma en Ernst,

Binnen 6 weken van Leiden naar Santiago gefietst. Wat een geweldige prestatie! Van harte gefeliciteerd! Het was jullie niet te doen om de prestatie, maar om "de weg" er naar toe: de Camino, de pelgrimstocht. Met veel vertrouwen zijn jullie op weg gegaan. Fijn dat jullie veilig aan zijn gekomen zonder pech onderweg.
    En dan Santiago binnen fietsen. Ik kan me voorstellen dat het jullie ontroerde. Het ontroerde mij al door het lezen van je verslagje. En dan Sara die daar op jullie wachtte..... Wat een geweldige verrassing moet dat voor je geweest zijn, Wilma!

We hebben met jullie mee mogen fietsen, kijken, ruiken en proeven door jullie ogen via jullie verslagen. Hartelijk dank daarvoor! Geniet nog even in Santiago. Een goede reis terug!

Liefs, Gwenn en hartelijke groet van Bert, die met mij de plaatsen op de kaart opzocht.

• 03 Augustus 2016 - 19:35

Kees En Truus Zaalberg:

Goedenavond Wilma en Ernst-Jan,

We hebben jullie reis gevolgd en genoten van jullie verslagen en zoals jullie enige dagen voor aankomst al aangaven is het een vreemde gewaarwording als je bijna in Santiago bent. In eerste instantie ga je op weg met een doel, maar ervaar je gaandeweg dat het onderweg zijn belangrijker is dan het doel, Santiago.
    Wij waren dan die lopers die jullie steeds achterop reden, daardoor waren er veel plaatsen die jullie aandeden die voor ons onbekend waren.
    We hopen dat jullie de botufomera hebben zien slingeren, want dat is ook een van de hoogtepunten in de tijd die je in Santiago doorbrengt.
    Een goede terugreis gewenst en land maar weer voorzichtig in het gewone leven.
    Maar,....... jullie zullen merken dat je nooit meer loskomt van het pelgrimeren.

liefs en groeten Kees en Truus.

• 06 Augustus 2016 - 19:14

Mieke En Herman:

Beste Wilma en Ernst,
    net terug van onze vakantie in Engeland
    lezen we dat jullie zijn aangekomen in Santiago.
    Wat moet dat een geweldige en emotionele ervaring
    zijn. En wat leuk dat jullie dochter er is om jullie
    te verwelkomen.
    Wat fijn dat je deze reis en alle ervaringen altijd
    mee kunnen nemen in je verdere leven.
    En een basis om steeds verder mee te gaan.
    Geniet nog een paar dagen en een goede thuis reis
    gewenst.
    Groetjes van Mieke en Herman.