Leon-Astorga 27 juli - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Ernst en Wilma Bijl - WaarBenJij.nu Leon-Astorga 27 juli - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Ernst en Wilma Bijl - WaarBenJij.nu

Leon-Astorga 27 juli

Blijf op de hoogte en volg Ernst en Wilma

27 Juli 2016 | Spanje, Astorga

Voordat Ernst weer zijn spierkracht gaat gebruiken om de fietsen beneden te krijgen, zoeken we een barretje op voor ons ontbijt. Zo'n ontbijt kost maar 2,20 euro, inclusief een heerlijke café con leche. Vervolgens fietsen en bagage naar beneden, opladen en op weg. Eerst langs de imposante Kathedraal. Daar komen we al meer caminogangers op de fiets tegen. Waaronder weer 4 Belgen. Regelmatig zouden we elkaar deze dag tegenkomen. Ook halen we nog een stempel bij het VVV samen met de Belgen. We vervolgen onze weg. Een automobilist die bang is dat we verkeerd zullen gaan, zet zijn auto stil en komt de weg wijzen. Hoe aardig is dat. We gaan verder volgens de route van Sweerman. In Vilar de Mazarife zien we de Jacobskerk. Bovenop de kerk grote ooievaarsnesten. Vervolgens komen we langs een vlakke en landelijke weg met veel maisvelden. Steeds vaker loopt de fietsroute gelijk met die van de wandelaars. We volgen een kiezelweg van bijna 4 km. naar Villavante. Daar ons brood opgegeten en de bidons gevuld bij de bron. Ook vandaag schijnt de zon volop en is het warm. Wat fijn dat we telkens de bidons bij kunnen vullen. Intussen bedenken we dat we al bijna vijf weken onderweg zijn. Iedere dag vroeg opstaan, inpakken en vertrekken. De hele dag buiten zijn en aan het eind weer ergens anders aankomen. Onze weg voert nu verder naar Hospital de Orbigo. Daar gaan we over een van oorsprong Romeinse brug met 18 stenen bogen en onregelmatige vormen. Ridder Don Suero daagde op deze brug andere ridders uit die belangstelling hadden voor zijn geliefde. Een goede basis voor een veertigjarig huwelijk. Dan volgt nog een vlakke route langs de spoorlijn, richting Astorga. Daar kwamen we binnen via een steile klim, 22 %. Dat hebben we maar gelopen. Ons hotel opgezocht en lekker relaxen.
Bedankt voor alle lieve en leuke reacties. Het gaat goed met ons.

• 27 Juli 2016 - 20:06

Els Van Der VVlist:

Lieve Wilma en Ernst,
    Er zijn maar weinig mensen die hun 40-jarig trouwen op zo'n bijzondere wijze vieren en kunnen vieren. Wij fietsen elke dag met jullie mee. Hoeveel etappes hebben jullie nog af te leggen voordat het eindpunt bereikt is?
    Zijn jullie zo strikt dat je voor je lunch alleen brood eet of zijn er ook uitspattingen geweest?
    Hartelijke groet, Els en Hans

• 27 Juli 2016 - 21:21

Sara:

De tijd vliegt, wat fijn dat mensen zo behulpzaam zijn, en dat er overal bronnen te vinden zijn. Maak er maar goed gebruik van! X

• 28 Juli 2016 - 09:39

Annemiek:

Fantastisch dat jullie zo van de reis genieten! En wat een ijzeren discipline om iedere morgen weer de spullen te pakken en als echte pelgrims verder te reizen

• 28 Juli 2016 - 11:56

Gwenn:

Leuk dat jullie zo door de geschiedenis fietsen en dat jullie je beter kunnen inleven hoe het er vroeger aan toe moet zijn gegaan.
    Ik volg jullie route via een (oud) autoboek. De plaats Astorga staat al op de bladzijde waar ook Satiago de C. al te zien is. Nu makkelijker te volgen voor mij (ha, ha). Het lijkt zo dichtbij, maar jullie hebben nog een paar km te gaan.
    Kom je e-bike kon deze klim niet aan, Wilma of ben je uit loyaliteit aan Ernst ook gaan lopen?
    Liefs, Gwenn

• 28 Juli 2016 - 13:25

Piet&Meta:

Lieve Ernst en Wilma,

Op de kaart is goed te zien dat jullie nu toch echt Santiago naderen. Wel een heel bijzondere "huwelijksreis" op deze manier. Het scheelt dat je na 40 jaar weet dat je niet zo snel ruzie krijgt met elkaar :)
    Onze mogelijkheden voor Mahjong naar jullie gemaild, kunnen we altijd combineren met een andijvieschotel want er valt vast veel uit te wisselen.
    Geniet van het laatste stukje!
    Liefs Piet&Meta