Sahagun-Leon 26 juli - Reisverslag uit León, Spanje van Ernst en Wilma Bijl - WaarBenJij.nu Sahagun-Leon 26 juli - Reisverslag uit León, Spanje van Ernst en Wilma Bijl - WaarBenJij.nu

Sahagun-Leon 26 juli

Blijf op de hoogte en volg Ernst en Wilma

26 Juli 2016 | Spanje, León

Ook vandaag wordt het weer ongeveer 33 graden, dus we vertrekken op tijd. We verlaten de stad via de poort en over de middeleeuwse brug over de Rio Cea. Ook in deze stad speelden zich verhalen af over de strijd van Karel de Grote tegen de Moren, om de route te beschermen. We fietsen verder over het uitgestrekte Spaanse hoogland en door rustige dorpjes. Bij Calzada del Coto gaat de route over een oude Romeinse weg. Als je je ogen dicht doet, zie je voor je hoe Romeinse soldaten in de brandende zon met hun knapzak en hun pilum op weg zijn. Nu zijn het de Caminogangers met hun rugzak en wandelstok. Verder op de route komen we, midden in de graanvelden, een kapelletje tegen. Het is open. Het is prachtig in zijn eenvoud. Met mensen van verschillende nationaliteiten zit iedereen daar met zijn eigen gedachten stil in deze kapel. Dat maakt indruk. Buiten de kapel komen we in gesprek met twee Belgische fietsers. Vader en dochter. Zij blijken voor deze tocht ook de zegen meegekregen te hebben. Ook voor hen was dit een heel belangrijk onderdeel van de reis. Via El Burgo Ranero gaat de route weer verder en komen we weer in de vlakte. Via Mansilla de las Mulas komen we in Leon. Het eerste wat we daar zien is een grote gele M van Macdonald. En Ernst dacht: " Ha, eten." We gaan er straks naar toe. Eerst naar ons hostal. Die was snel gevonden. Weer ergens in een groot gebouw, dit keer drie hoog. De fietsen mogen daar boven op het balkon. Via de lift (fiets op zijn kant) brengt Ernst de fietsen naar boven. Een mevrouw probeert duidelijk te maken dat er geen fietsen in de lift mogen. Ernst doet net of hij het niet begrijpt en zegt; "si,si." en gaat gewoon. Verder gedragen we ons netjes.

• 26 Juli 2016 - 19:15

Marieke En Ruud:

Dat valt nou weer van je tegen Ernst

• 26 Juli 2016 - 20:57

Marjo Akerboom:

Heb je je de hele dag al ingespannen, moet je nog eens een keer 2 fietsen naar boven sjouwen. Hopelijk wordt de volgende overnachting niet een gebouw van tien hoog.
    Leuk, dat jullie nu steeds meer pelgrimgangers tegen komen. Gaat nu lekker opschieten hoor.
    Succes met de volgende etappe.

Groetjes,
    Marjo

• 26 Juli 2016 - 23:43

Sara:

Die eigenschap zit in de genen haha ;). Leuk om op die onverwachte plekken kapelletjes tegen te komen, bijzonder. Geniet er nog maar volop van! X

• 27 Juli 2016 - 14:33

Mieke En Herman:

Hallo Wilma en Ernst,
    wat een belevenissen weer. Goed om
    te horen dat meer mensen een zegen
    meekregen.
    Als Ernst in het vervolg Si, Si zegt moeten
    we wel even nadenken of hij het echt meent.
    Toch knap om de fietsen even driehoog op een
    balkon te stallen.
    Weer een goede volgende etappe gewenst.
    Groetjes van Mieke en Herman.