Najera-Belorado 22 juli - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Ernst en Wilma Bijl - WaarBenJij.nu Najera-Belorado 22 juli - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Ernst en Wilma Bijl - WaarBenJij.nu

Najera-Belorado 22 juli

Blijf op de hoogte en volg Ernst en Wilma

22 Juli 2016 | Spanje, Belorado

Vanmorgen met grijs weer uit Najera vertrokken. Het was zelfs koel, zodat we onze windvangers aandeden. Via Cardenas en Badaran gaan we richting Santo Domingo de la Calzada. Onderweg gestaag klimmen en we komen uiteindelijk op 640 m. hoogte. Doordat het niet warm is (18 graden), is het goed te doen. Om de heuvels hangt veel mist en er zijn veel wolken. Toch ook weer een mooi gezicht. En het uitzicht is weer prachtig weids. Veel graanvelden en hoge bergtoppen in de verte. In Santo Domingo komen we bij de Kathedraal een Belgisch stel tegen. Ook op weg naar Santiago en vertrokken uit Antwerpen. Dan blijkt dat zij de tocht hetzelfde ervaren als wij. Met name de hele warme dagen. Op hun gps stond toen een temperatuur 47 graden. De boekjes van Sweerman vermelden klimmetjes. We vragen ons af waarom de ene klim vermeld wordt en de ander niet. We kwamen tot de conclusie dat wanneer alle klimmetjes genoemd zouden worden, het boekje 3 keer zo dik zou zijn. Met een: "Tot ziens op het plein in Santiago" ging ieder zijns weegs. Nog een stempel gehaald, ons meegebrachte brood gegeten en weer verder. Konden we in Frankrijk ieder kerkje in, in Spanje zijn de kerken en Kathedralen over het algemeen gesloten. Al verder fietsend wordt het weer beter. Het landschap ziet er vriendelijk uit. We horen ooievaars klepperen. In Leiva, een vriendelijk dorpje, koffie gedronken. Doordat we de route van Sweerman volgen fietsen we niet rechtsstreeks naar Belorado, maar volgen we in het algemeen wel hele rustige wegen.
Het laatste stuk is een lange rechte weg van 13 km. door agrarisch gebied. Gewoon fietsen en genieten van wat je ziet. We komen in een echt pelgrimshostal. We krijgen zelfs een oranje armbandje om, net als in een resort!

• 23 Juli 2016 - 00:31

Sara:

Jullie hebben gewoon jullie eigen resort op de fiets;) jammer dat niet elke kerk toegankelijk is, toch ook een beetje. Maar hét plein komt steeds dichterbij! X