Cadillac-Moustey 13 juli - Reisverslag uit Moustey, Frankrijk van Ernst en Wilma Bijl - WaarBenJij.nu Cadillac-Moustey 13 juli - Reisverslag uit Moustey, Frankrijk van Ernst en Wilma Bijl - WaarBenJij.nu

Cadillac-Moustey 13 juli

Blijf op de hoogte en volg Ernst en Wilma

13 Juli 2016 | Frankrijk, Moustey

Vanaf het wijn chateau (ja, de wijn was goed) richting Cadillac zelf. Een leuk en oud vestingstadje aan de Garonne. Grote delen van de stadsmuren bestaan nog, evenals 2 poorten. De moeite waard om hier rond te kijken. Hier haalden we ook ons stempel. Door de 2e poort, Porte de la mer, verlieten wij Cadillac. In de Porte de la mer is een peilschaal aangebracht, met de hoogst gemeten waterstanden. En dat is knap hoog geweest. 7 april 1770 is als hoogste stand 12 meter en 60 cm. gemeten. Na Cadillac fietsten we de Garonne over. In het begin een gebied met nog wat druiventeelt, gevolgd door de dennenbossen van Les Landes. Voorbij het dorpje Retis, heel verrassend, midden in de bossen aan een smal weggetje, troffen we een prachtige en in gotische stijl kapel St. Catherine. Met daar bewaard herinneringen aan pelgrimages. Het idee is weer indrukwekkend. Verder door naar het stadje Moustey. Daar staan 2 kerkjes, naast elkaar gebouwd. De Notre Dame bood in de 13e en 14e eeuw als hospitium onderdak aan pelgrims. De andere kerk, St. Martin uit de 15e eeuw, heeft een gebrandschilderd raam van St. Jacob als pelgrim. Een steen voor de Notre Dame vermeldt dat er nog 1000 km. te gaan zijn tot Santiago. Dit is voor ons een goede reden om hier te overnachten in een B&B. Als we in een cafeetje wat drinken wordt ons spontaan een stempel aangeboden. Het stempel vermeldt "Moustey les deux eglises".
Iedere dag is het weer spannend hoe het volgende overnachtingsadres is. Altijd weer anders, maar tot nu toe goed. Het was een goede dag.

• 13 Juli 2016 - 20:04

Marjo Akerboom:

Hoi Ernst en Wilma,

Sorry, ik dacht dat jullie er al bijna waren. Ik heb verkeerd op de kaart gekeken. Stom van mij. Maar jullie moeten dus nog 1000 km. fietsen. Jullie zijn kanjers, dus dat gaat wel goed. Maakt het eigenlijk nog uit hoeveel stempels jullie krijgen? Dat de waterstand in 1770 ook al zo hoog kon zijn, verbaast me. De zomers worden tegenwoordig alleen maar natter. Maar ik hoop dat jullie goed weer hebben. Gelukkig zijn de slaapplaatsen dus goed.

Veel succes,

Groeten Jan en Marjo

• 13 Juli 2016 - 20:12

Els Van Der Vlist:

Hoi Ernst en Wilma,
    Gisteren bekeek ik "We zijn er bijna" (met de caravans) en zij kwamen langs Santiago de Compostella. Onze gedachten gingen extra naar jullie uit. We zagen mensen huilend van blijdschap aankomen op de fiets of lopend en iedereen omhelsde elkaar. We werden er ontroerd van en zagen voor ons hoe jullie straks aankomen!
    Buon Camino! Els en Hans

• 13 Juli 2016 - 21:17

Marianne Koot:

Hoi Ernst Wilma, wat zijn jullie al een eind.... maar wat hebben jullie nog een afstand af te leggen! Petje af voor jullie hoor. Ik kan me voorstellen dat elke dag indrukwekkend is. Fantastisch hoor, geniet er van.
    Groetjes van Leo en Marianne

• 13 Juli 2016 - 21:28

Anneke:

Nog van harte gefeliciteerd met jullie kleindochter. Wat zijn jullie al ver en wat zijn jullie trouw in het schrijven van het reisverslag! Goede reis!

• 13 Juli 2016 - 21:51

Erna Van Hove:

Nog 1000 kilometer. Wat een eind nog. Maar wat zien jullie veel zeg. Geniet van alle mooie dingen.
    Veel liefs.
    Wim en Erna