Gencay-Angouleme 8 juli - Reisverslag uit Angoulême, Frankrijk van Ernst en Wilma Bijl - WaarBenJij.nu Gencay-Angouleme 8 juli - Reisverslag uit Angoulême, Frankrijk van Ernst en Wilma Bijl - WaarBenJij.nu

Gencay-Angouleme 8 juli

Blijf op de hoogte en volg Ernst en Wilma

08 Juli 2016 | Frankrijk, Angoulême

Gisteravond hebben we nog heerlijk buiten zitten eten bij het Oude Kasteel samen met onze mede fietser. Hij kwam erachter, doordat we zo gezellig gefietst en gekletst hadden, dat hij van zijn eigenlijke route is afgeweken. Hij moest de route meer naar zuidwest hebben. Dat gaat hij vandaag weer oppakken. De dag beloofd zonnig en warm te worden. Uiteindelijk wordt het 33 graden. Wij fietsen naar het VVV van Gencay voor ons stempel. Het bureau gaat pas om 9 uur open en wij gaan daarom rustig op een bankje zitten wachten. Via allerlei mooie dorpjes komen we aan in Charroux. Ook weer een oude pelgrimsplaats. De toren is een restant van de oude abdij die daar stond. De overdekte markt stamt uit de 16e eeuw met een indrukwekkende houtconstructie. Bijzonder om te zien. Vanaf Charroux wordt het landschap meer glooiend, met een hellinkje ter afwisseling. Nou, dat hebben we geweten. Het was echt werken vandaag. Tot zelfs in Angouleme. In Nanteuil-en-Vallee, een sfeervol gerestaureerd pelgrimsstadje, met ook een hele mooie kerk, hebben we een heerlijk plat du jour genoten. We wisten namelijk al dat we laat op onze eindbestemming aan zouden komen. Net toen we op wilden stappen ontmoetten we weer de man en vrouw uit Limburg. Natuurlijk weer ervaringen uitgewisseld. We vervolgden onze weg, waar we onze handen vol aan hadden. Warm en klimmen.
We komen trouwens langzamerhand wel in een soort tijdloos bestaan. Je leeft van dag tot dag. Tijd krijgt een andere invulling. Fascinerend om deze verandering te ervaren. Er ontstaat zelfs een beetje een sfeer van onthechting. Mede door de dynamiek van deze tocht.
Zondag heeft Leiden Zuidwest, dachten wij, een doopdienst. Heb het goed met elkaar en hartelijke groeten.
Morgen een rustdag. Ook lekker, wasje doen, boodschappen doen en stempel halen in de Kathedraal.

• 08 Juli 2016 - 22:05

Marjo Akerboom:

Vele wegen leiden naar Rome, dus ook naar Santiago de Compostela. Het valt me op, dat jullie regelmatig "oude bekenden" tegenkomen. Blijkbaar fietsen jullie dan niet dezelfde route. Jullie hebben allemaal hetzelfde doel, dat zal wel een gevoel van "verbroedering" geven, lijkt mij. Het wordt waarschijnlijk ook zwaarder door de warmte en de klimmetjes. Geniet daarom maar extra van jullie vrije dag morgen.

Veel succes met de volgende etappe.

Groetjes uit Leiden

Jan en Marjo

• 09 Juli 2016 - 11:55

Dick:

Zo, jullie zijn al een flink eind Frankrijk in zeg! Ik zie jullie nog zo 24 juni de Saffierstraat uitfietsen! En nu al op de hoogte van zeg maar Clermont-Ferrand en Lyon!

Het is een lange en intensieve voorbereiding geweest. Het is dan ook erg leuk om te zien dat jullie zo genieten!

Groetjes, Dick